Dag 03 – Mina föräldrar

tänkte börja det här med att det lätt var den tråkigaste av alla trettio dagar men så kom jag på att jag måste ju kunna komma på nåågot roligt att skriva om mina föräldrar. Sooo i'll try.


Mamma och pappa träffades när mamma var 15 och pappa 23. De gifte sig samma dag som de döpte mig och på mammas tjugonionde födelsedag. Mamma jobbar som massör och pappa vet jag inte riktigt vad han jobbar som. När jag var liten skröt jag om att han jobbade som skogshuggare, vilket han aldrig har jobbat som. Han sitter iallafall på ett kontor och ibland åker han till olika arbetsplatser och skolor typ. Ibland åker hans jobb till Åre och då kommer han hem med Åre choklad för då har dom haft ett stopp på Åre chokladfabrik. Hehehe.



Min mamma är pedant och städar jämt. Hon blir arg om det är disk kvar när hon kommer hem från jobbet och jag har varit hemma en hel dag (nu har vi inte det problemet längre, för nu kommer hon ju inte hem till min disk). Hon har precis lärt sig att spela dragspel vilket, för mig, är helt obegripligt. Hon gillar att laga mat och att inreda. Inför jul bakar hon stört jävla mycket kakor som hon bjuder på den tjugosjätte december då vi har vårat julmys med hela släkten och alla vänner i Månsåsen. Hon har facebook och skriver massa statusar om vad hon gör, vad hon har ätit osv. När jag var liten var hon inte den som gillade att leka med mig, men hon gjorde ofta prinsesskronor av folie och byggde sjukt snygga snösoffor och snöspisar. Däremot var hon mamman som alla mina kompisar gillade eftersom hon alltid satte igång och lagade scones så fort mina vänner var på besök. I mina tonår var vi inte bästa vänner. Ibland knappt vänner. Jag har alltid styrt och ställt hemma och eftersom mamma också gillar att styra och ställa så gick det inte riktigt ihop. Jag kan inte ens räkna alla gånger som vi har skrikigt åt varandra. Men det kanske inte är så ovanligt att mor och dotter gör ändå. Mamma har tips till allting, hon kan det mesta som man bör kunna, men inte så mycket mer än så. Ska man fråga om matte eller engelska eller någon annan iq-fråga så är inte hon den rätta personen att fråga. Mamma och jag får alltid höra hur lika vi är varandra. En tant som bor i samma trappuppgång som oss i Östersund brukar säga att hon inte vet vem som är mamma och dotter av oss. Detta ser jag såklart som väldigt kränkande men mamma är nog rätt nöjd.


Pappa har varit den som tvingats leka med mig. Han är ett musikfreak och har en miljon skivor. När jag var liten drog jag ofta fram minst hundra av hans cdskivor, la upp alla på vardagsrumsbordet och lekte affär. Då fick han komma och köpa och sen när jag blev less städade han undan efter mig. Jag kan bara minnas att jag och pappa bråkat två gånger i hela mitt liv. En gång blev han så arg på mig så att han kastade ett målarblock och mina målarpennor i golvet så att allt gick sönder. Den andra gången var jag så arg så att jag har minnesluckor men pappas arga röst är svår att glömma. Så fort han höjer rösten blir man rädd. Tur att det händer väldigt, väldigt sällan. Pappa är den som diskar efter maten och den som tvättar och stryker all tvätt. Han har lärt mig köra bil och att sätta in viktiga papper i en pärm. Pappa är samtidigt den jag ringer först när jag måste berätta något eller fråga om något. Jag menar, även fast mamma kan det mesta så litar jag ändå liiiite, lite mer på pappa. Han är en av de roligaste jag känner och har bra musiksmak. I Månsåsen har han ett eget skivrum med hundratals LP-skivor. Pappa lagar inte så ofta mat men två maträtter som han alltid får stå för är pannkakor och falukorv i ugn. Det är han expert på. En dag för måååånga år sen kom han hem med ett recept han fått från jobbet som han talade så otroligt gott om. Den maträtten har vi inte fått smaka på än. Pappa är inte den som pratar i onödan, men så fort man frågar om något att han gillar att prata om kan han inte sluta, trots att man själv slutar lyssna. Jag älskar att få sms av pappa för det står oftast på engelska i dem och han avslutar varje sms med: P & K

Nu blev det en mycket längre text än vad jag tänkt så här avslutar jag med att säga att jag avgudar och älskar mina föräldrar mycket mer än vad de vet om! Puss!

Kommentarer
Postat av: Oscar

Dina föräldrar är fantastiska Elin! De måste vara världens bästa coachande föräldrar, även för andra barn som mig!! :) Bra inlägg

2010-11-17 @ 22:34:22
Postat av: Anonym

Vad fint gumman......lite kan jag väl....

2010-11-18 @ 07:40:53
Postat av: Lina Göransson

Men gud vad fint Elin! :D Efter det här vill jag typ börja hänga med dina föräldrar :) Jag följer din blogg varje dag som den bloggfreak jag är, men jag blir så glad när jag läser den!

2010-11-18 @ 09:31:44
Postat av: twinny

ååh va fint :) undra om jag också ska ta och göra den där listan så min blogg blir lite uppdaterad haha

2010-11-18 @ 10:18:48
Postat av: Syster

Vad fiint! Ja, mamma, du kan! :)

2010-11-18 @ 11:50:04
Postat av: MALIN

hihi jag gillar dina föräldrar. och dig!

2010-11-18 @ 21:13:16
Postat av: Lotta

Elin,det måste värma föräldrahjärtan att läsa det du skrivit,jag vet att du har mysiga föräldrar och dom har också två mysiga tjejer.Kram.

2010-11-19 @ 07:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0